Hennes & Mauritz Halvårsrapport 2017

Dags för Hennes & Mauritz Rapport Halvårsrapport 2017! H&M har varit omtalade, mer än vanligt, på sistone. Lönsamheten har blivit sämre och sämre med åren och det har fått många att börja oroa sig, med all rätt. Idag släpptes deras rapport för första halvåret och det såg bättre ut än väntat.

Det har varit väldigt spridda åsikter och uppfattningar kring hur rapporten skulle te sig och många förväntade sig som sagt negativa nyheter. Deras förväntningar överträffades även om det fortfarande finns en del orosmoln på himmelen för H&M.

”Första halvåret (2016-12-01 — 2017-05-31) · Koncernens omsättning inklusive moms ökade med 9 procent till MSEK 113 907 (104 965) under första halvåret. Omsättningen exklusive moms uppgick till MSEK 98 368 (90 565). I lokala valutor ökade försäljningen med 5 procent. · Resultatet efter finansiella poster ökade med 6 procent till MSEK 10 920 (10 329). Koncernens resultat efter skatt ökade till MSEK 8 354 (7 902), motsvarande SEK 5:05 (4:77) per aktie.” Källa: Avanza

Kursen har varit nere under 200 kr vilket fick många att tro det värsta möjliga om bolagets framtid. H&M har dock en historia av att lämna bättre rapporter än vad som väntas.

I dagens rapport så var det inte enbart positiva signaler. Lönsamheten var betydligt bättre än väntat vilket lär synas på kursen. Trots den fallande trenden som aktiekursen har befunnit sig i så har, sedan början av 2015, 7 av 12 rapporter slagit förväntningarna.

2 NYA ONLINEMARKNADER I ÅR, INDIEN ÖPPNAR 2018

Många har menat att bolaget skulle vara handlingsfattiga men jag uppfattar det som att H&M fokuserar på rätt saker just nu. Bland annat så satsar man stenhårt på onlinemarknader och det är någonting som jag tror kommer att gynna bolaget stort i fortsättnigen. I rapporten så skrevs det bland annat att

”STOCKHOLM (Direkt) H&M:s onlinebutik öppnar på ytterligare två nya marknader under 2017: Filippinerna och Cypern. Indien blir ny H&M-onlinemarknad 2018 och ytterligare nya onlinemarknader kommer också att öppna under 2018.” Källa: Avanza

I dagsläget så har H&M onlinebutiker på hela 41 marknader. Våren 2017 så öppnade man nämligen onlinebutiker på sex nya marknader: Hongkong, Macao, Malaysia, Singapore, Taiwan och Turkiet. Enligt bolaget så har samtliga ”fått en bra start”.

Just nu så får investerare en direktavkastning på cirka 4,8 procent vilket får ses som riktigt bra i ett sånt stabilt bolag.

Planerar öppna 400 nya butiker

Med fokusen på tillväxtmarknader så har H&M suttit målet att öppna cirka 500 nya fysiska butiker under 2017. Samtidigt som man expanderar så jobbar man med att optimera butiksportföljen avseende antal, butiksyta, ombyggnader och omflyttningar för att kontinuerligt säkerställa rätt butiksportfölj på respektive marknad.

Man planerar nämligen också att stänga 100 butiker vilket ger ett nettotillskott på cirka 400 nya butiker för 2017.

Källa: Avanza

Framtiden ser ljus ut

Efter att ha läst så mycket negativt om bolaget på olika forum så var det skönt att få se en rapport som motbevisade många negativa förväntningar. Jag behåller bolaget i Utdelningsportföljen och ser fram emot vad som komma skall.

Du kan läsa hela rapporten här hos Avanza.


Tack för att du läste ”Hennes & Mauritz Rapport Halvårsrapport 2017”!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *