Crowdfunding blir allt vanligare och vanligare. Nyligen så tog Handelshögskolan i Stockholm tag i saken och provade att crowdfunda för att samla in så väl små som stora bidrag. Målet med Handelshögskolans crowdfunding var att nå en miljon kronor i bidrag.
Man klarade målet att nå 1 miljon kronor i bidrag med sin kampanj som hette ”Rally for SSE!”. Kampanjen var aktiv under 24 timmar och det får man väl anse är rätt så bra jobbat under så pass kort tid. En miljon kronor på ett dygn skulle många anse vara en väldigt lyckad crowdfundingkampanj.
Handelshögskolans crowdfunding ska förse skolan med de medel som behövs för att digitalisera systemen som finns. Utöver det så kommer pengarna även att gå tll att bland annat utrusta ett nytt klassrum. Klassrummet skall vara helt och hållet digitalt samtidigt som det ligger i framkant för dagens teknik.
Målet med detta nya digitaliserade klassrum är att utveckla skolans digitala utbildningsmöjligheter. På så sätt så hoppas man kunna förbättra och förenkla interaktionen som sker mellan studenter och lärare.
Jessica O’Mary, ansvarig för alumnrelationer och för fundraising på skolan, sade bland annat detta om kampanjen:
”Vi använder många olika sätt att nå bidragsgivare, men crowdfunding är spännande eftersom det attraherar studenter och yngre bidragsgivare. Att kampanjen pågår endast ett dygn skapar momentum och snabb återkoppling för de som bidrar”
Handelshögskolans crowdfunding är inget man gör bara för sakens skull utan konkurrensen blir allt hårdare och hårdare inom högre utbildning globalt sett. Vill man kunna locka de bästa eleverna så måste man kunna erbjuda lösningar som utmanar andra lärosätens lösningar.
Även om det inte är ovanligt att en högskola använder fundraising för att sköta och för att säkra finansieringen av sin verksamhet så är det roligt att se konceptet växa mer och mer.
För privatfinansierade skolor, så som Handelshögskolan i Stockholm, så är dessa extra medel extremt viktiga.
Crowdfunding blir allt vanligare och vanligare i samhället, marknaden för detta växer sig ständigt större och större. Det är en intressant utveckling och ger konsumenter eller bidragsgivare en chans att mer direkt välja vad man vill stödja.
Har du läst mitt blogginlägg: Crowdfunding möter Fastighetsprojekt?