Pressmeddelanden från CB-sektorn i NA

Idag så kikar jag in fyra stycken Pressmeddelanden från CB-sektorn i Nordamerika. Supreme Cannabis har lämnat en kvartalsrapport. Bolaget Khiron har nått en milstolpe i Sydamerika. Delstaten Vermont är nära en legalisering. Och fredag i all ära så kikar jag på vad Playboy har att säga om cannabis.

Supreme Cannabis Q4

Rapporterna duggar tätt på marknaden för tillfället och Aurora Cannabis drog med sig hela sektorn nedåt. Få hade nog förväntat sig att se så pass stora förluster och nedskrivningar.

Men det är inte det enda bolaget som tragglar sig fram. Enligt siffrorna från Supreme Cannabis så gör bolaget en förlust på 4.1 miljoner dollar för kvartalet. Det är en minskning jämfört mot 5 miljoner dollars förlust kvartalet innan.

Bolaget har just nu bara 28 miljoner dollar kvar i kassan. Och därför så kikar man på att avyttra aktier för cirka 10 miljoner dollar för att stärka finanserna.

Deras försäljning inom marknaden för rekreationellt bruk ökade med 27% mot förra kvartalet och har ökat 373% sedan förra året.

Priset per gram ökade med 16% mot förra kvartalet och landade på 5 dollar. Såhär kommentarer bolagets VD kvartalsrapporten; som du kan läsa Här:

“Fiscal 2020 was an important transitional year for Supreme Cannabis where we streamlined our operations, reorganized our team, and expanded our portfolio of brands and products that will drive sustainable revenue growth,”

“Looking into 2021, we will continue to focus on efficiency throughout the organization. As we make progress towards our goal of becoming a premium cannabis CPG company, we look forward to continued strong engagement from cannabis consumers, growing our brand visibility and market presence, and accelerated revenue growth.”

Förhoppningsvis så kan deras satsningar på omställning i bolaget bära frukt och ge god avkastning till investerare i framtiden.

spacer mindre Cannabis och Coronaviruset

Khiron når milstolpe i Sydamerika

Av dagens pressmeddelanden från CB-sektorn så är detta nog det jag finner mest intressant. Bolaget Khiron Life Sciences Corp har blivit först med att sälja medicinsk cannabis i Peru genom privata apotek.

Än så länge så säljer man dock bara CBD-medicin men deras medicin med THC i sig har också godkänt för framtida lansering i Peru. Detta väntas ske i slutet av året, alltså under fjärde kvartalet.

Om det går bra för Khiron i Peru så kan det bli lönsamt då landet har över 32 miljoner invånare och väntas bli en stor marknad för cannabisprodukter och mediciner.

Khiron har även nått en milstolpe i Colombia där man nu har över 3000 patienter med recept för att köpa deras produkter. Deras VD Alvaro Torres är givetvis nöjd med milstolparna och sade bland annat följande:

“At Khiron we continue to execute on our stated strategy to deliver quality medical cannabis products to patients and to improve the quality of their lives. In a short period of time, and despite a global pandemic, we have filled over 3,000 medical cannabis prescriptions in Colombia, and today we are pleased to expand that reach, filling our first patient prescriptions in Peru, an important market of 32 million people,”

Du kan läsa mer om bolagets milstolpar i Sydamerika Här.

spacer mindre

Vermont närmar sig legalisering

Delstaten Vermont i USA är möjligtvis väldigt nära en legalisering av cannabis. Lagförslaget skulle ge vuxna rätt att bruka cannabis i rekreationssyfte och det röstades igenom i delstatens egen senat med 23 röster mot 6 i tisdags.

Men byråkrati är byråkrati och det finns många som ska vara med och ha sitt säg om saken. Bland annat givetvis guvernören Phil Scott som ännu inte har meddelat om man tänker låta förslaget bli en ny lag eller inte.

Det han däremot har sagt är att det nya förslaget löst många av problemen han såg i den tidigare versionen. Politiska direktören i New England Matt Simon sade följande om det nya lagförslaget:

“This was a difficult compromise, but Legislators worked hard to ensure that a wide range of concerns were addressed,”

Det återstår som sagt att se vad som sker i delstaten men trycket är stort på att en legalisering ska bli av och förhoppningsvis så är Phil Scott nöjd med det nya förslaget.

Av alla pressmeddelanden från CB-sektorn så är nog sådana här om legaliseringar mest intressanta i det långa loppet. Om Vermont legaliserar så är det ännu en ny marknad, ännu fler patienter och kunder, ännu mer press på den federala regeringen och ännu ett steg framåt för laglig cannabis.

Skatten på cannabisprodukterna i Vermont skulle hamna på cirka 20% som det ser ut i dagsläget.

spacer mindre

Playboy höjer rösten för cannabis

Ja det är som sagt fredag så jag lät den här nyheten slinka med i inlägget. Det kända, eller ökända, bolaget Playboy har lanserat en kampanj. Den har målet att öppna medborgarna i USA:s ögon när det gäller cannabis.

Genom Playboy Foundation så ämnar man arbeta aktivt för att underlätta för entreprenörer, hjälpa personer som fängslats för cannabisbrott och hålla en veckolång kampanj med fokus på cannabis.

Redan 1970 så var Playboy med och grundande National Organization for the Reform of Marijuana Laws. Man har alltså kämpat för cannabisens rätt i samhället i över 50 år redan.

Rachel Webber är CMO för Playboy Enterprises och hon kommenterade den nya kampanjen såhär:

“Since its inception, Playboy has fought for cultural progress rooted in the core values of equality, freedom of expression, and the idea that pleasure is a fundamental human right. For far too long, our nation’s policy toward cannabis has been backward and punitive, leading to decades of injustice in our legal system and to social stigma and shame,”

Det kanske är läge att skicka Löfven på en studieresa till Playboy, det kan han väl inte tacka nej till?

Nåväl, förhoppningsvis så kan Playboys satsning hjälpa till att göra cannabis till en viktig valfråga men det återstår att se.

Tack för att du läste inlägget “Pressmeddelanden från CB-sektorn i Nordamerika” och ha nu en underbart trevlig helg!

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen
0 0 vote
Article Rating
Följ