
Covid fortsätter att härja runtom i världen och reseindustrin fortsätter att lida. Att investera i flygbolag just nu är något jag verkligen inte skulle göra. Det är ju högst oklart när saker och ting kommer att börja vända om till det bättre igen.
När bolagens kurser faller så kan man lätt tro att det är fina köplägen. Men att investera i flygbolag i just nu innebär en sån pass hög risk. Det finns inte mycket som talar för att resandet snart kan återgå till det normala.
Jag tror att flygbolagen kommer att ha det väldigt tufft ett bra tag framöver. Samtidigt så är det ju ofta väldigt stora bolag som det handlar om. Stora bolag med väldigt många anställda.
Så det bör ligga i statens intresse att rädda bolagen rent ekonomiskt. Men är det verkligen görligt? Vem vet hur mycket pengar det kommer att handla om i slutändan?
Tar man Norwegian Air Shuttle (NAS) som ett exempel så har kursen varit i nedåtgående trend sedan april 2018. Det vill säga att bolaget var ingen vidare bra investering redan innan Covid slog till.
Det tycker jag syns tydligt på bolagets kurs som du ser här nedanför:

Så det förvånar mig väldigt mycket när jag läser om att en del personer nu väljer att investera i flygbolag så som Norwegian. Jag förstår absolut tänket med att försöka pricka in en botten.
Men att göra det redan nu tror jag är övermodigt.

Stor risk att investera i flygbolag
För att det skall vända upp för bolagen så lär restriktionerna på resande behöva liftas. Men även när det har skett så skall även personerna vilja flyga.
Förvisso så har tidningarna skrivit om fulla flyg ner till Kanarieöarna i veckan, så alla svenskar verkar inte förstå allvaret med Covid. Dock så är det fortfarande en försvinnande liten del av bolagets intäkter som återkommit.
Tidigare har Norwegian begärt fyra stycken dotterbolag i konkurs. Samtidigt så meddelade man att man behövde ekonomiskt stöd av såväl svenska som danska regeringen.
Detta hände redan i april tidigare i år. Sedan dess så har utvecklingen inte direkt gått åt rätt håll för sektorn. Plus att den kinesiska staten har klivit in som storägare i Norwegian.
I maj så hade bolaget sedan årsskiftet tappat 92% av sitt börsvärde. Men allt är inte bara mörker. Till exempel så har svenska staten förlängt ett avtal med Norwegian.
Enligt det avtalet så ska bolaget flyga statligt anställda inrikes i Sverige. Jag kan dock inte tänka mig att det handlar om särskilt stora summor för bolaget.
Åtminstone inte i jämförelse med vad man förlorar i övrigt på grund av att flygen står stilla.

Fånga fallande kniven
Jag kan absolut förstå tanken bakom att välja att investera i flygbolag. Kurserna är nedpressade väldigt lågt, turnaround cases är alltid intressanta och man kan säkert intala sig att det är ett köpläge.
Men varför göra det redan nu? Vem vet vad som väntar i form av utspädning och finansiering för att bolagen skall överleva. Faktum är att jag tror att vi lär få se ett par konkurser inom flygindustrin framöver.
Personligen så är risken med att investera i flygbolag just nu alldeles för hög för min smak. Att försöka fånga fallande kniven just nu, lär sluta med ett hål i handen.
Viruset lär tyvärr fortsätta att härja ett bra tag framöver. Med det så medföljer restriktioner, stillastående flyg och avsaknad av kunder som vill resa.
När det väl så småningom börjar lätta, då kan jag tänka mig att flygbolagen lär vara intressanta investeringar. Men det får bli då, just nu så ser jag det inte som gångbart.
Surfa in på den här länken för att hitta billiga flyg istället för billiga flygbolag!
Hur ser du på flygindustrins fortlevande? Kommentera gärna och berätta!
Tack för att du läste inlägget, ha en riktigt trevlig helg!
