Efter att legaliseringen i Kanada röstades igenom så har marknaden i sig blivit riskfriare och mer legitim. Det har fått stora alkoholbolag att börja inse faktum, cannabis är här för att stanna den här gången… and if you can´t beat them, join them! Or buy them!
Nyligen så fick vi via media reda på att Molson Coors siktar på att köpa in sig i ett cannabisbolag likt Constellation Brands köpte in sig i Canopy Growth Corp.
Det ryktades då friskt om vilka bolag som Molson Coors skulle kunna vara intresserade av men faktum är att vi inte vet något om deras planer mer. Allt vi vet är att bolaget är intresserade av möjligheten att sälja öl med cannabis i och att man möjligtvis tänker investera i marknaden på något sätt.
Trots det så är det väldigt intressant i mina ögon då det kan innebära att väldigt tunga investeringar i marknaden sker från de här bolagen. Det finns säkert också en möjlighet att vissa av de mindre bolagen blir uppköpta av något bolag från en annan stor industri som till exempel alkoholindustrin.
Vi ska dock inte heller glömma att det lär vara många andra stora bolag på globala industrier som sneglar på cannabis eller industrihampa just nu.
Constellation, tillverkaren av Corona, som köpte in sig i Canopy Growth Corp såg helt klart möjligheterna men även utmaningen från cannabismarknaden. Hur kommer alkoholindustrin världen över att stå sig de närmaste tio eller tjugo åren om cannabis blir betydligt mer lättillgängligt?
Förhoppningsvis kan det leda till minskat bruk av såväl alkohol som tobak vilket skulle vara enormt positivt för människorna i samhället på flera olika sätt.
Kommande utmanare
För cannabismarknaden kan det betyda tunga investeringar i stil med den som Constellation Brands ursprungligtvis genomförde på 245 miljoner dollar för 9,9% av Canopy Growth Corp i samband med optioner som kan ge 9,9% större ägande. Man investerade även ytterligare i deras nästa finansiering.
Enligt Bloomberg så har Constellation Brands hittills tjänat över 700 miljoner dollar på sina investeringar i Canopy Growth Corp. Inte illa och mer lär det bli! Sådana vinster drar till sig uppmärksamhet och vi kan vara säkra på att flera stora bolag har cannabismarknaden under luppen.
Fast vem vet, det kanske slutar med att Aurora köper upp alkoholmarknaden istället för tvärtom.
Skämt åsido, efter legaliseringen när vi börjar få se kvartalsrapporterna från Kanada och bolagens verksamheter världen över blandat med att nya länder öppnar nya cannabismarknader så kommer cannabismarknaden att fortsätta växa till en världsindustri snabbare än innan.
Det kommer att utmana stora och befintliga industrier men även locka till sig investerare av alla sorter. Vi har knappt kommit någonvart alls om man tänker på det stora hela. Knappt ett enda land i hela världen har helt och hållet legaliserat cannabis, tänk hur många fler marknader som väntar sig världen över.
Global expansion
Om bolagen i Kanada växer snabbt och före andra länders bolag så har man ett fint försprång som ger en möjlighet för bolagen att ha ett finger med i spelet på flera håll i världen. Det ska bli väldigt intressant att följa inte bara den inhemska utvecklingen efter legaliseringen utan även expansionen världen över.
Kanadensiska bolag finns redan i gott om olika länder världen över, bland annat i Australien, Brasilien, Chile, Colombia, Danmark, Israel Italien, Jamaica, Lesotho, Portugal, Spanien, Tyskland, Uruguay och ännu fler än så.
Man har med andra ord redan påbörjat sin globala expansion och om man gör det hela rätt så bör bolagen kunna bli väldigt, väldigt stora. Aurora ser jag till exempel som ett bolag som potentiellt kan bli enormt stort och globalt men det gäller att man gör det rätt hela vägen nu efter alla uppköp.
Canopy å andra sidan är redan på god väg och fortsätter att leverera goda nyheter efter goda nyheter. Fortsätter det i den här takten så kommer bolaget att bli en gigant inom en snar framtid. Något jag givetvis hoppas på ska hända eftersom att jag själv äger aktier i bolaget.
Det är inget snack om att potentialen är enorm för och på marknaden eller att vi är med från ett tidigt skede. Vi vet det och bland annat alkoholbolagen vet det. Det är en sak som är säkert.
Källa / Läs Mer