Hennes & Mauritz AB släppte idag sin månadsrapport för juniförsäljningen och resultatet var i linje med förväntningarna som fanns. Försäljningen steg med 7 procent i juni, samma månad förra året så steg den 8 procent i juni.
Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms. Enligt SME Direkt hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med just 7 procent.
Något som däremot kanske inte var lika väntat var att bolaget meddelade att det var sista gången som man rapporterade försäljningen månadsvis. Från och med nu så kommer försäljningen att rapporteras kvartalsvis.
Det gör man för att för att det ska bli lättare att få en överblick över resultatet. En månad anses vara alldeles för kort tid för att bedöma försäljningsutvecklingen på och det är någonting som jag kan hålla med om.
Utöver det så skriver bolaget även att ”… en månadsförsäljning kan vara direkt missvisande då bland annat kalender- och vädereffekter kan ge stora jämförelsestörande effekter för enskilda månader”.
Innan rapport
Kvartalsförsäljningen kommer nu alltså istället att publiceras innan kvartalsrapporterna. Enligt bolaget så blir det den 15:e den månad som kvartalsrapporten släpps som vi får se kvartalsförsäljningen. Nästa, försäljningsrapporten för tredje kvartalet, släpps alltså då den 15e september 2017.
Rapporten efter det som blir för fjärde kvartalet kommer att släppas den 15e december 2017.
Positiv respons
Föga förvånande så mottogs resultatet med glädje av marknaden och kursen har i skrivande stund stigit 7 kronor eller 3,31 procent.
I ett pressmeddelande från bolaget så framgår det även att ”Totalt antal butiker per den sista juni uppgick till 4.517 jämfört med 4.095 vid samma tidpunkt året innan.”
Det vore trevligt om utvecklingen håller i sig och framförallt om H&M lyckas minska ned på lagernivåerna som är ett orosmoln. Om det löser sig med den biten så bör det finnas utrymme för uppvärdering.
H&M är ett av bolagen som jag har i Utdelningsportföljen.
Källor