Aphria Inc Köper Nuuvera och Utmanar Globalt

Tidigare så har Canopy Growth Corp och Aurora Cannabis Inc varit väldigt aktiva globalt. Aphria Inc däremot har varit väldigt fokuserade på Kanada och Australien. Idag så meddelade man att man köper upp bolaget Nuuvera, något som verkligen får ses som en global satsning.

Det här uppköpet förvånade mig faktiskt. Inte för att det inte är bra utan för att bolagen redan har flera avtal sinsemellan. Aphria ska förse Nuuvera med cannabis som Nuuvera sedan ska sälja internationellt på flera håll.

Givetvis har man då också höjt priserna. Att Aphria köper upp Nuuvera betyder att man får ta del av hela kakan. Man får också in en fot på flera håll i världen det bör ses som lovande.

Affären blev den näst största någonsin inom sektorn, endast Aurora:s uppköp av CanniMed har varit dyrare. Priset för den här affären hamnade på 826 miljoner dollar.

Äger man aktier i Nuuvera så får man nu $1.00 i kontanter plus 0.3546 aktier i Aphria per aktie i Nuuvera. Totalt så ska cirka 34 miljoner nya aktier skapas av Aphria.

Nuuvera har olika satsningar, eller hade, på flera håll i världen. Blanda annat i Israel, Italien, Lesotho, Malta, Storbritannien, Spanien, Tyskland och Uruguay. Aphria har sedan tidigare en satsning i Australien.

Jag tror att det här kan bli ett väldigt bra och lukrativt uppköp för Aphria på lång sikt. Att på egen hand äga och hantera kanalerna världen över blir oerhört bra.

Vi får se hur marknaden reagerar på nyheten idag. Det är ett stort uppköp med mycket potential men utspädningen är stor. Jag tror att marknaden ser det positiva i expansionen och reagerar positivt men vi får helt enkelt vänta och se.

Jag tycker att det är en bra affär, kanske lite dyr men Aphria:s ledning har imponerat mig hela vägen så jag har stort förtroende för deras team. Just därför så är även Aphria det största innehavet i min portfölj.

Källor/Läs Mer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.