Michigans försäljning & Canopys nya samarbete

Another day another dollar, igår var det rött och hårda bud på de flesta marknaderna. Idag så ser det inte riktigt lika illa ut. Jag tänker lyfta fram två stycken nyheter från cannabissektorn idag. Den första handlar om försäljningen i amerikanska delstaten Michigan, där går det verkligen åt rätt håll. Sen ska vi läsa om Canopy Gowth Corps nya samarbete inom CBD.

Försäljningen i Michigan ökar

Under bara en enda månad så såldes det i mars i år cannabis för 145.8 miljoner dollar i Michigan. Det är en ökning med 179% jämfört med samma period förra året. Verkligen inte illa och jag kan inte undgå att fundera över hur mycket det kan öka om USA avkriminaliserar på federal nivå.

Jämfört med februari i år så var det en ökning med 39% och försäljningen i mars är ett nytt rekord för delstaten. 145.8 miljoner dollar det är en hel del pengar. Det betyder också att delstaten får in en hel del skattepengar, viktigt kapital i dessa tider.

Lyckligtvis för köparna så ökar tillgången ändå på bra och genomsnittliga priset för ett pound, ca. 0.45 kg, gick ner till 4078 dollar. Det är en sänkning med 5% mot i februari och hela 46% jämfört mot ett år sedan. Konkurrens har sina fördelar med andra ord.

Under hela året 2020 så såldes det i delstaten cannabis för 985 miljoner dollar. Den siffran lär man slå med råge, framförallt om dessa nivåer håller i sig eller ökar än mer.

Källa: newcannabisventures.com

spacer

Canopy Growth Corp samarbetar inom CBD-marknaden

Canopy ligger inte på latsidan utan man har idag meddelat ett nytt samarbete. Man har valt bolaget Southern Glazer’s Wine & Spirits som sin distributör I USA för sina nyligen lanserade alkoholhaltiga drycker med CBD.

Märket Quatreau lanserades i USA tidigare i år och produkten blandar alltså nytta med nöje, kan man väl säga? Alkohol och CBD, hänger inte direkt ihop i mina ögon men varför inte dricka en ännu nyttigare öl?

Julious Grant, Chief som är Chief Commercial Officer hos Canopy Growth Corp sade följande om pressmeddelandet:

“Through this groundbreaking partnership, we will leverage Southern Glazer’s established distribution network to bring our CBD beverage portfolio to retailers and consumers across the U.S. market,”

“The leadership team at Southern Glazer’s shares our values, priorities, and future-forward view of the category. Together, we are committed to creating an immediate strategic route to market for Canopy’s premium CBD beverages.”

Hos Southern Glazers så är man också väldigt nöjda med det nya samarbetet och möjligheterna som öppnas upp. Detta sade David Chaplin, Chief Growth Officer hos Southern:

“This agreement reinforces our consumer-focused approach to identifying emerging growth areas where we can add value for our customers,”

“There is strong consumer interest in the CBD-infused beverage category and our distribution network is uniquely positioned to deliver the most efficient and effective route-to-market for CBD suppliers and retail customers. We’re proud to align with Canopy Growth, a company well-positioned to lead this product category with a portfolio of premium, highly desirable consumer brands.”

Vi får se hur marknaden bedömer deras nya produkter, förhoppningsvis så blir det en fullträff!

Källa: canopygrowth.com

Tack för att du läste inlägget, Läs Fler Här!

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.