Utdelningar från Kanada hos Avanza saknas

Det här är något som har pågått ett tag men som förvånansvärt få vet om. Det har under en längre tid varit problem med utdelningar från Kanada hos Avanza. Detta betyder att du kanske inte har fått de aktieutdelningar som du har rätt till.

Om du äger aktier i Kanada med utdelning hos Avanza så gå genast in i din portfölj och se över utdelningarna. Dubbelkolla noga att du har fått varje utdelning precis som du förväntar dig ska ske automatiskt.

Tyvärr så har handelsdepån haft problem med detta och det som förvånar mig är att informationen har varit oerhört knapphändig. Jag har sett flertalet investerare fråga Avanza via Twitter om var deras utdelning har tagit vägen.

Avanza har om och om igen svarat med ett typiskt kundservicesvar i form av att ”Vi vet att det är problem, problemet består av vår partner i Kanada, vi ser över det”. Det är ju jättebra att man får den här informationen när man tar upp problemet.

Men varför i helsike har inte Avanza gått ut och brett informerat om detta? Om man hade gjort det så skulle alla investerare kunna se över sina portföljer och dubbelkolla sina utdelningar. Jag tycker inte att man ska behöva höra av sig för att få denna info, det är riktigt dåligt faktiskt.

Oavsett om felet ligger i det egna ledet eller utanför så måste man ju informera sina kunder, investerare. När sådan information uteblir så undrar jag direkt, vad mer är det för info som saknas?

spacer

Dubbelkolla dina utdelningar från Kanada hos Avanza

Eftersom att informationen har varit så pass knapphändig så kan du ha drabbats utan att ens veta om det. Hur skulle det påverka ditt förtroende för Avanza? För min del så hade jag faktiskt funderat länge och väl på att byta handelsdepå.

Nu har jag ju faktiskt ett antal utdelningsaktier som är aktiva i just Kanada. Mina innehav har alla levererat utdelningarna in på kontot helt som väntat. Så felet gäller alltså inte varenda bolag utan det är väldigt spritt.

Det betyder att alla med utdelare ifrån Kanada inte är drabbade, men får man inte info om detta så kan man ju inte dubbelkolla det. Jag förväntar mig verkligen att sådant här ska rulla på automatiskt, jag ska inte behöva sitta och dubbelkolla att jag får mina utdelningar. Då är det något som verkligen inte stämmer.

Men läget är som det är och jag uppmanar som sagt alla med utdelningar från Kanada hos Avanza att dubbelkolla historiken för året. Saknas det en enda utdelning så hör av dig till Avanza på direkten för att få det löst.

Det här meddelandet på Twitter är ett exempel på hur dåligt deras information har gått till. Avanza har meddelat att problemet ska vara löst redan, men missar att nämna att det Kan vara fortsatta problem för vissa innehav.

Varför är man inte tydliga med detta redan från början så att ens kunder vet vad som försiggår med deras kapital? Det måste bli bättre.

Problemet sägs vara löst

Ljusglimten i det hela är att Avanza påstår att problemet med deras depåbank i Kanada ska vara löst redan. Men vi ser också i Tweeten jag länkade att det kan vara fortsatta problem för vissa bolag. Så vad är det egentligen som gäller? Är det löst eller inte?

Jag hoppas verkligen att Avanza skärper till sig om detta och genast går ut med tydlig och klar info om vad vad som skett, när det skett och så vidare. Man ska inte behöva ställa dessa frågor för att få svar, utan Avanza borde informera om detta direkt när något fel uppstår.

Jag hoppas att du som läser detta har sluppit trubbel med dina utdelningar. Men som sagt, dubbelkolla för att vara säker. Är det minsta lilla oklarhet så kontakta genast Avanza för att reda ut det.

Tack för att du läste inlägget ”Saknas utdelningar från Kanada hos Avanza”, Läs Fler Inlägg Här!

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen

3 thoughts on “Utdelningar från Kanada hos Avanza saknas

  • Nu har jag inga kanadensiska aktier, vare sig utdelande eller andra, på Avanza, men har märkt att den person som hanterar Avanzas Twitterkonto inte alltid har fått all information om vad som händer, och inte alltid heller frågar.
    Har sett detta vad gäller ETFer, vilket har resulterat i rena god dag yxskaft svar, men också märkt det när det gäller andra sorters aktier, hade problem med att få aktier överförda till vår egen depå. Fick till svar att det INTE var vår, inte en utan två gånger. Skickade mail och frågade vems depån var eftersom den tydligen inte var vår, och vad so hänt med våra aktier. Det tog dem en månad att komma fram till att det faktiskt var vår depå.
    Det känns som personal på kundtjänst mfl avdelningar inte alltid har rätt utbildning tyvärr och det går ut över kunderna.

      • Håller med om detta. Tidigare har det alltid fungerat bra, men i princip sedan pandemin startade har det varit mer komplicerat att ha att göra med deras kundtjänst. Vet inte om det är detta som ställde till det hela, att det blivit svårare för personalen att utbildas på grund av denna, eller om det bara blivit svårare att ställa frågor internt.
        Haft svårt att få svar på mail till folk angående ETFerna på deras plattform, men det var temporärt.
        Jag vet inte, men hoppas precis som du på att det blir bättre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.