Organisk tillväxt upp över öronen

Min investeringsfilosofi grundar sig i att långsiktigt investera i vinstdrivande och växande bolag. Därför så är organisk tillväxt något som jag värderar väldigt högt när jag kikar på bolag att investera långsiktigt i.

Ett bolag på börsen sticker i mina ögon ut rejält när det kommer till detta och det är M&A-bolaget Media Games and Invest.

M&A står för mergers and acquisitions, det vill säga att man köper och ta vara på andra bolag genom att förvalta antingen bolaget eller dess tillgångar under en stor koncern.

Det bästa med det här arbetssättet är att man kan skapa otroligt fina synergier genom bland annat vertical integration för att öka intäkter och vinster medan man håller kostnaderna nere.

MGI har om och om igen överpresterat när kvartalsrapporter har presenterats. Man lyckas öka på intäkterna, vinsterna och tillväxten i en rasande takt utan att orsaka för mycket utspädning genom till exempel förvärv genom nyemittering av aktier.

Detta gör man till stor del tack vare att VD Remco Westermann äger en stor del av företaget. Något som jag ser som ett väldigt stort styrketecken. Han vill förvalta bolaget och se det öka i värde utan att orsaka utspädning av aktieägarnas kapital, det är något som jag verkligen gärna ryggar med mina egna pengar.

spacer

Rapporterna

Bolaget har haft ett starkt år trots att man toppade i juli och sedan dess varit i en nedåtgående trend, rent kursmässigt, trots att rapporterna varit starkare än väntat. I den förra rapporten så levererade man bland annat organisk tillväxt på 41%! Det är hiskeligt starkt för ett enda kvartal.


Här är ett utdrag med highlights från förra kvartalsrapporten som släpptes 15:e november:

HÖJDPUNKTER UNDER KV 3 2021

  • Nettoomsättningen uppgick till 62,9 mEUR (kv3’20: 35,0 mEUR), vilket är en ökning med 80%. Ökningen är hänförlig till en stark organisk tillväxt på 41% (27% inkl. nedläggningar/avyttringar) under kvartalet samt positiv utveckling från genomförda förvärv, KingsIsle och Smaato under år 2021.
  • Just. EBITDA tredubblades till 19,0 mEUR (kv3’20: 6,4 mEUR) vilket återspeglar en betydande förbättring av den justerade EBITDA-marginalen från 18% till 30% baserat på uppskalning av affären, realiserade synergier samt kostnadsbesparingar efter förvärv.
  • Under kv3’21 uppnådde MGI den högsta tillväxttakten för vinst- och organisk tillväxt någonsin, trots stora förändringar och osäkerheter i nuvarande marknadsmiljö. Ledningen anser att bolaget är väl positionerat för att dra nytta av de pågående marknadsförändringarna under de kommande kvartalen.

En del av anledningen till det starka kvartalet var det transformativa förvärvet av det stora mediebolaget Smaato. Smaato har börjat leverera starkare än väntat tidigare än väntat och räknades endast in för 1 månad av 3 i den rapporten.Något som jag tycker bådar väldigt väl inför nästa rapport då Smaato kommer att vara inräknat under hela den rapportperioden.

I den tidigare kvartalsrapporten i år så levererade MGI en stark organisk tillväxt på cirka 36%. Jag är imponerad av att man håller lågan uppe så pass väl som man gör och med det starka förvärvet Smaato i hamn så ser framtidsutsikterna väldigt goda ut av flera olika anledningar, jag återkommer till detta längre fram i texten.

Det andra kvartalet i år var också väldigt starkt, här nedanför kan du se höjdpunkter från den rapporten:

HÖJDPUNKTER UNDER KV 2 2021

  • Stark organisk intäktstillväxt på 36% under kv 2 (jmf med kv 2 2020) överträffar betydligt den finansiella utvecklingen från föregående år som var starkt påverkat av Covid-19. Tillväxten bekräftar en positiv underliggande trend.
  • Just. EBITDA ökade betydligt med 127% till 28,7 mEUR under andra kvartalet ’21 till följd av synergier och stordriftsfördelar i kombination med ytterligare kostnadsbesparingar som ett resultat av integration.
  • Guidance för helåret 2021 inkl. Smaato: Intäkter 234 MEUR – 254 MEUR (67% – 81% årlig tillväxt) och just. EBITDA 65 MEUR – 70 MEUR (123% – 141% årlig tillväxt).
  • Avser att refinansiera sitt tyska icke säkerställda obligationslån (25 MEUR) genom en efterföljande obligationsemission av sin seniora säkerställda obligation på upp till 80 miljoner euro. Resterande upp till 55 miljoner euro planeras användas för ytterligare investeringar i M&A och organisk tillväxt. 
spacer

Två starka ben

Media Games and Invest står på två starka ben och namnet avslöjar enkelt vilka dessa är. Nämligen spel och media. Inom spelsektorn så fokuserar man på långsiktiga och hållbara intäkter genom att förvärva så kallade MMORPGS där största delen av intäkterna kommer från spelare som spelat spelen i över 5 år.

På detta sätt förvaltar man och tar vara på stabila inkomstflöden och lojala spelarbaser.Man har lyckats väldigt bra genom att köpa upp äldre sådana spel som man sedan blivit aktivare genom att underhålla och uppdatera. Förvärvet av Kingsisle och deras spel Wizard 101 och Piates 101 är utmärkta exempel på detta.

Men man tar även spel till nya plattformar eller nya marknader vilket ökar på spelarbasen och möjligheterna för intäkter. Till exempel som med Trove som man lanserat i Korea.

Man väljer att ta det säkra före det osäkra genom att licensiera spel som redan lyckats i andra regioner och det tror jag man gör helt rätt i. Att ta fram egna spel kan bli väldigt lyckat men det kan också bli en dyr flopp. MGI försökte genom Gamigo ta fram Skydome men det gick inte alls som planerat och man har nu avslutat det projektet.

Sen så har man då även mediadelen där det verkligen börjat hända saker, framförallt sedan förvärvet av Smaato. 

spacer

Nya lösningen ATOM

På mediasidan så händer det mycket och man har tagit fram en ny lösning som är tänkt att ersätta IDFA och den lösningen heter ATOM. Det är alltså en ny slags lösning för riktade men anonyma annonser.

Deras mediadel går under Verve Group och igår så släppte man ett fint pressmeddelande med information om ATOM. Då skrev man bland annat att:

“Under kampanjer i betafasen sågs en ökning i engagemang (klickfrekvens) på mer än 28 procent jämfört med kampanjar utan IDFA i kombination med cirka 15 procent bättre eCPM (effektiv kostnad per tusen visningar) för utgivare.

Det beskrivs nu att Verge är redo för kommersiell utrullningar och att man ökar storleken på teamen och säljinsatser. Den största tyska privata mediebyrån Pilot satsar på bred utrullning till sina kunder.

Den privata betafasen är planerad att fortsätta till nästa år för att möjliggöra ytterligare testning och optimering av algoritmerna, skriver bolaget. Därefter ska ATOM göras tillgänglig för den bredare marknaden.”

Detta tycker jag låter helt fantastiskt och för mig som aktieägare så ger det starka signaler om att mediadelen kommer att fortsätta växa sig starkare framöver. Tjänsten är fortfarande i beta-fas och ska förfinas under kommande året samt rullas ut på stort till Verves kunder.

Ny lösning

Så här skrev företaget igår:

“Baserat på Apples senaste beslut att iOS-användare måste lämna samtycke för att kunna spåras via IDFA samt att Apple starkt begränsar den data som görs tillgänglig för annonsörer och publicister så har effektiv riktning och spårning av kampanjer blivit en stor fråga i mediesektorn generellt och speciellt för mobilen. Google förväntas också följa efter Apple med liknande steg i utvecklingen. Bara för utrymmet på mobilen förväntas marknaden för annonseringen uppgå till cirka 140 biljoner USD för 2022. 

Därför började Verve Group utveckla en lösning för nästan två år sedan som möjliggör segmentering och målgruppsinriktade annonser till användare – baserat på anonymiserad data över beteendemönster och sammanhang utan att använda IDFA samtidigt som de visar relevanta annonser för användarna. Det gör det möjligt för annonsörer att nå sin målgrupp och därigenom uppnås mycket högre träffsäkerhet än utan IDFA.”

Det ska verkligen bli intressant att se vad denna nya lösning kan leda till och jag väntar spänt på mer nyheter om ATOM.

spacer

Riktkurser & Blankningar

Sist men inte minst så vill jag kika på blankningar och riktkurser för MGI. TT blankade aktien rejält och steg över 0.5%-gränsen för rapporteringen om det. Man valde MGI för att bolaget varit en pandemivinnare.

TT har dock redan börjat stänga sin position rejält och igår hade dom endast 0.18% blankat. Voleon Capital har blankat 0.19%, Otus Capital har blankat 0.4%, Marble Bar Asset har blankat 0.27% och GSA Capital har blankat 0.19%.

Jag är inte orolig över dessa blankningar eftersom att bolaget fortsätter leverera starka resultat. Dock så verkar deras blankningar ligga som en våt handduk över kursen som tynger den och stoppar den från vidare uppgång. Vi ligger till exempel under kursen vi var på när den starka tredje-kvartalsrapporten kom.

Så jag väntar mig att dom kommer stänga sina positioner om inte allt för länge eftersom att bolaget går starkt.

Riktkurser

MGIs aktiekurs ligger just nu runt 50 kr och riktkurserna är betydligt högre än så. Riktkurserna ligger mellan 80 och 100 kr. 

Sedan förra rapporten så höjde Warburg sin riktkurs från 8.9 euro till 9.2 och First Berlin höjde sin från 8 till 8.2 euro medan Redeyes base case för MGI ligger på 85 kr. Det finns alltså gott om utrymme för kursen att öka uppåt och jag tror att det bara är en tidsfråga innan den fortsätter åt rätt håll.

Men, tålamod är en dygd sägs det och saker och ting kan ta tid i det här oroliga börsklimatet. Så den som lever får se, som alltid. Jag är dock väldigt övertygad om att detta case förr eller senare kommer fortsätta rakt uppåt och jag tänker fortsätta hålla aktien ett bra tag framöver.

Det finns så mycket att skriva om bolaget och om varje del här i inlägget så jag har säkert missat massor men om du gillar bolag som växer starkt, så kika upp MGI och läs på om caset. Kanske kommer du se ett lika starkt bolag som jag gör.

Tack för att du läste inlägget ”Organisk tillväxt upp över öronen”, äger du också aktier i MGI eller funderar du på att ta plats? Kommentera gärna och berätta!

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen
4.9 8 votes
Article Rating
Följ
Notiser av
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
amazon salt and pepper shakers