Amazon lanseras idag och får mycket kritik

I somras så blev det bekräftat att Amazon skall lansera sin plattform i Sverige. Idag så slog man upp portarna men kritiken har inte varit nådig. Personligen så tycker jag det är roligt att Amazon lanseras i Sverige.

Amazon är ett gigantiskt bolag som har massvis med olika slags produkter på sin plattform. Man säger sig ha runt 150 miljoner olika produkter listade.

Detta har fått många att höja rösten om att bolaget är ett stort för Sveriges nuvarande e-handel.

Men alla är inte direkt imponerade utav deras satsning i Sverige. Till exempel så har Pricerunners chef Nicklas Storåkers i en intervju med Breakit sågat lanseringen vid fotknölarna.

Bland annat så sade han följande:

”Det är det största hafsverk jag någonsin har sett. De har inget särskilt erbjudande, dåliga översättningar, fel texter till vissa produkter. Det kommer alla att tycka,”

Felmärkningar och konstiga namn

Och det finns helt klart själ för att kritisera plattformens entré i Sverige. Flera produkter har till exempel helt galna namn. Till exempel så fanns det produkter som hette ”våldtäkt blomma” eller ”fittig katt vit hårborste”.

Översättningsprogrammet Amazon använder verkar alltså inte ha gjort ett vidare bra jobb. Nicklas Storåker hos Pricerunner menar att det är en förolämpning att kalla Amazon för ett hot mot Sveriges e-handel.

Visst ser det illa ut med hemskt dåliga översättningar men i slutändan är det bara ett litet problem, anser jag. Plattformen har ju helt klart muskler för att ta marknadsandelar och det tror jag att vi lär se hända.

spacer

Kritik från flera håll när Amazon lanseras

Det är dock inte bara Pricerunners chef som är kritiskt inställd till lanseringen. Bland andra så har även Jonas Arnberg som är vd på analysföretaget HUI kritiserat Amazons debut.

HUI arbetar med att forska och analysera just handeln inom Sverige. Han säger bland annat till DN att:

”Det känns inte som en jätteambitiös lansering. Priser, texter och framför allt utbudet, det generella erbjudandet, känns inte särskilt lokalt anpassat,”

”Det tycks inte vara så många svenska aktörer som har hoppat på,”

Oavsett hur den här starten går inledningsvis så tror jag ändå att Amazon kommer etablera sig väl i Sverige. I USA så dominerar man marknaden och erbjuder till exempel leverans samma dag som beställningen läggs i vissa fall.

Det lär vi inte kunna räkna med här i Sverige då vi dras med Postnord. Samtidigt så kanske vi inte är riktigt lika stressade som amerikanerna är riktigt ännu.

Utmanar marknaden

Men även om Jonas hos HUI anser att lanseringen skötts dåligt så menar han likt jag gör att Amazon är här för att stanna.

”De kommer väl utveckla detta under gång och det behöver inte vara en dålig strategi. De har ju ett enormt varumärke och människor kommer gå in och testa att handla redan nu ändå. Utifrån det kommer de säkert lära sig och vid eventuell framgång addera bättre resurser”

Personligen så tycker jag att det är kul att Amazon nu finns i Sverige. Konkurrensen inom e-handeln lär öka och förhoppningsvis så leder det till bättre erbjudanden för kunderna.

Själv så handlar jag väldigt sällan i största allmänhet. Men nästa gång jag skall beställa något så ska jag absolut kika in Amazons utbud i frågan.

Vad tycker du om att Amazon lanseras idag? Hur tycker du att lanseringen gått hittills? Kommentera gärna och dela dina tankar.

Källor: expressen.se & dn.se

Tack för att du läste inlägget!

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.