Costco lanseras i Sverige nästa höst

Nästa höst så får Sverige ytterligare en väldigt stor kedja att handla hos. Detta i form av att Costco lanseras i Sverige, något som förhoppningsvis leder till mer konkurrens. Jag tror det är en bra sak, ICA till exempel behöver få en anledning att pressa sina priser lite mer.

Costcos första butik i Sverige kommer att öppnas i Arninge, Täby, norr om Stockholm. Om det vill sig väl så kan jag tänka mig att man lär öppna en hel radda med butiker efter det.

Den första butiken lär alltså bli en motsvarighet till att doppa tån i vattnet för att testa temperaturen. Kedjan kommer att hyra lokaler på cirka 13 000 kvadratmeter. Dessa lokaler hyr man utav fastighetsägaren Trophi och lokalerna ligger nära Arninge station i Täby.

Trophis VD jan Björk är givetvis glad över nyheten och sade bland annat följande i ett pressmeddelande:

”Vi är mycket stolta över att få välkomna världens tredje största detaljhandelskedja till deras första etablering i Skandinavien”

Kedjans satsning i Sverige kommer inte utan gensvar. Lokalerna man valt kommer att vara en del av handelsplatsen i Arninge där ett nytt resecentrum för tåg och bussar öppnar inom kort med en invändig direktaccess till Trophis fastighet.

spacer

Costco lanseras i Sverige – Världens tredje största detaljhandelskedja

Hos Costco så är man också mycket positiva till satsningen och bolaget kommenterade den kommande lanseringen såhär:

”Costco är mycket glada över att kunna erbjuda vårt koncept med medlemskap till Täby och den bredare marknaden i hela Stockholmsregionen inom en snar framtid. Vi kommer att erbjuda konsumenterna ett brett utbud av kvalitetsprodukter och tjänster till låga priser”

Och det är allt en gigant som kommer att ta plats. I USA så är det endast Walmart som är större än Costco vilket säger en hel del.

Deras upplägg är en lågprisvarukedja som bygger på medlemskap. I dagsläget har man över 800 varuhus i världen och cirka 270 000 anställda. Det senaste räkenskapsåret, avslutat i augusti 2020, ökade omsättningen till 166,8 miljarder dollar (motsvarande drygt 1 400 miljarder kronor).

Kedjans försäljning består främst av livsmedel men även sällanköpsvaror, som vitvaror, trädgårdsredskap, elektronik och kläder. Deras upplägg med medlemskap är snarlikt med hur Axfood fungerar. Det ska bli spännande att se vad för amerikanska varor man tar med sig in på den svenska marknaden.

Källa / Läs Mer:

Tack för att du läste inlägget ”Costco lanseras i Sverige”, Läs Fler Här!

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.