Googlepositioneringen är viktig för företag

Att positionera sig högt upp på Google-sökningar är så viktigt nuförtiden att det helt kan avgöra om ett företag lyckas eller inte. Hamnar man högt upp på sökningar för produkter eller tjänster som man säljer så har man väldigt goda chanser att sälja mer än vad man hade gjort om man rankat lågt.

Jag tycker att det är fascinerade hur internet och en sökmotor verkligen har förändrat spelfältet för företag och alla som säljer tjänster eller produkter. Att listas högt upp på Google kan som sagt vara helt avgörande för om ett företag lyckas eller inte lyckas med sin försäljning.

Det faktum att Google-rankningen blivit så viktig har lett till att nya branscher och tjänster skapats just för att tillgodose företag eller privatpersoners behov av att ranka högt i sökmotorer. Digital marknadsföring har blivit väldigt viktigt och ett företag som inte syns på internet lär oftast prestera sämre än sina konkurrenter.

Förutsatt att konkurrenterna lägger tid och pengar på att hamna på bättre positioner i sökningar på till exempel Google. Varför är sökmotorernas resultat så viktigt? Svaret är helt enkelt kvantitet. Tack vare att så oerhört många personer använder internet och då oftast Google för att hitta svar på frågor så kan en hög rankning leda till många, många fler nya kunder.

Ligger ett företag på förstasidan för en sökning på ett relevant nyckelord för en produkt eller tjänst så betyder det att man har en enorm potential att kunna sälja mer än om man inte hade varit på förstasidan. För hur många kollar ens på andra sidans resultat? Personligen så brukar jag oftast söka om på nytt med en ny fras eller nytt ord om svaret jag söker inte ligger på just förstasidan.

Kombinera SEO med annonser

Så genom att företaget anställer till exempel en digital marknadsföringsbyrå eller försöker sig på det själva så kan man alltså öka på sin försäljning markant. Det stora antalet potentiella kunder som man når genom att ranka högt på sökmotorer är en potentiell guldgruva.

Vill man som företag öka på den potentiella försäljningen ännu mer så kan man kombinera SEO-arbete med till exempel Google Ads. På så sätt kan man nå ännu fler kunder och om man lyckas konvertera tillräckligt många kunder genom reklamen så betalar man ju på sätt och vis för att öka på intäkterna.

Att använda Google Ads i samband med att förbättra sin SEO, Sökmotoroptimering, är något som borde vara ett måste för alla företag som försöker sälja produkter eller tjänster. Testar man det inte så missar man förmodligen en hel del kunder som man kunde ha nått ut till bara man tagit steget.

Våning 18

På det sättet är det riktigt häftigt hur internet har förändrat världen och våra vanor. Google grundades 4 september 1998 och sedan dess har saker och ting inte varit sig riktigt lika. För femtio år sedan när man letade efter en butik med just det man sökte så kunde man inte bara gå in och Googla sig fram.

Nuförtiden däremot så kan man hitta allt möjligt som man kanske aldrig ens tänkt på innan genom några enkla knapptryck. Butiker man annars aldrig hade vetat om är helt plötsligt väldigt tillgängliga och enkla att hitta. Det vill säga, förutsatt att butiken eller företagen eller vad det än nu må vara har arbetat aktivt med att synas mer på internet och framförallt i sökmotorernas resultat.

Har dem inte gjort det, ja då blir det svårare att hitta på dem. Betydligt svårare, beroende på var man nu bor givetvis.

Anlita experter

Den stora frågan för vissa företag är dock hur man nu skall lyckas med det hela. Oftast så är det nog enklare att anlita experter inom området istället för att ge sig på det själva. Reglerna och förutsättningarna för sökmotoroptimering ändras väldigt ofta så det är inte ett engångsjobb heller utan det krävs kontinuerligt arbete.

Men som jag nämnde innan, lyckas man konvertera tillräckligt med besökare till kunder så borde pengarna utan tvekan vara värda att spendera. Därför så tror jag att många företag skulle göra sig själva en stor tjänst genom att ge sig in i SEO-världen om man nu inte redan har gjort det.

Som sagt så är det nog också klokt att anlita experter inom området så att man själva kan fokusera på och fortsätta med att driva företaget medan man låter andra öka inflödet av kunder. Då behöver man inte själva grotta ned sig i allt vad det innebär med att försöka ranka högt på Google, för det är en hel del att lära sig.

Ett exempel på en digital marknadsföringsbyrå är Våning 18 som arbetar med såväl sökmotoroptimering som Google Ads. Deras mål är att hjälpa sina kunder att ta klivet in i den digitala världen, eller att ta mer plats i den digitala världen så att säga.

Surfa in på deras hemsida och läs mer! För vem vet, kanske just ditt företag skulle gynnas av deras arbete och kunskap?

Tack för att du läste inlägget!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.