Hur kan mindre, fysiska butiker konkurrera med e-handeln?

Fotgrossisten.se

Bakgrund

Fysiska butiker får allt svårare att konkurrera med e-handeln och vi har sett en våg av konkurser och nedlagda butiker under de senaste åren. Under pandemin har dessutom e-handeln dopats då många undvikit fysiska butiker på grund av pandemin. Vi har intervjuat en av grundarna av Mediconline som tog steget åt andra hållet och gick från e-handel till fysisk butik där fokus på e-handel är minimalt.

Hur upplever de skillnaden mellan fysisk butik och e-handel och vad kan mindre fysiska butiker lära sig av e-handeln?

Mediconline från start till idag

2007 startades Mediconline med fokus på att sälja stödstrumpor online. På den tiden handlade det mycket om att få människor att våga handla online. Det fanns en utbredd rädsla för att lämna ifrån sig kortuppgifter och många var skeptiska till e-handel. Kända varumärken vägrade ibland sälja till företag som inte hade fysiska butiker för det kändes oseriöst.

Dagens situation för butiker

Sedan dess har mycket hänt och många fysiska butiker får allt svårare att klara sig. Att prova kläder i butik för att sedan gå hem och handla online har fått butiker att ta ut provningsavgifter https://www.expressen.se/omtalat/nyheter/fem-butiker-har-fatt-nog–nu-maste-deras-kunder-betala-en-avgift-for-att-prova/ i ett desperat försök att få folk att handla i butik.

En ägare till en fysisk butik berättade att kunder brukade komma in och prova skor för att sedan köpa samma sko online via mobilen precis utanför butiken. Kunderna har upptäckt låga priser online och det har påverkat den fysiska handeln ordentligt.

Om e-handeln hade fått bra fart 2019 så blev pandemin en injektion som verkade som en turbo på e-handeln. I samband med pandemin så blev även äldre människor som tidigare varit tveksamma till e-handel intresserade eftersom de inte ville gå till fysiska butiker.

Så vad kan fysiska butiker göra för att möta konkurrensen från e-handeln?

Lotta som är medgrundare till Mediconline utbildade sig till medicinsk fotterapeut innan hon tog över Podoshop Fothälsan i Stockholm. Det var ett intresse som drev henne till att utbilda sig och planen var från början inte att jobba som fotterapeut utan lära sig mer om hur produkterna fungerade. Innan hon förvärvade sin fotklinik gjorde hon en lista på vad de trodde skulle krävas för att lyckas med butiksförsäljning. Efter att ha drivit Podoshop fothälsan några månader delar hon med sig av sina erfarenheter här.

  1. Var expert och kombinera produktförsäljning med en tjänst/service

Du måste kunna dit område så du kan hjälpa dina kunder bättre än vad en näthandlare kan göra. Är du frisör kan du ge kunden specifika råd efter kundens hår, är du fotterapeut så kan du ge råd om vilka fotkrämer som passar just kundens hud eller problematik.  

Att bara sälja produkter blir allt svårare eftersom vi vänjer oss vid att kunna köpa det vi vill ha direkt när vi tänker på det. Allt finns tillgängligt i mobilen. Därför krävs det att du har en tjänst som gör att kunderna besöker din butik av ett annat skäl än att handla.

Driver du idag en fotvårdssalong men med minimalt med produkter har du goda möjligheter att blir framgångsrik med produktförsäljning.

  1. Specialistvarumärken

För att komma bort från prisjämförelsesajter och lågpriskonkurrens måste du sälja varumärken som inte finns på nätet till låga priser. Om det är möjligt för kunden att ta två steg från din dörr och googla på produkten så kommer kunden att göra det.  

Om du säljer en produkt hos dig som finns till halva priset på nätet kommer du upplevas som onödigt dyr och det kommer spegla hela din verksamhet. Var noggrann med vilka produkter du har i din butik. Ta inte in några produkter utan bra marginaler och undvik produkter som finns på olika typer av e-handelssajter till superlåga priser.

Det finns fortfarande leverantörer som jobbar med produkter som bara säljs via auktoriserade återförsäljare. Det innebär att du måste ha en viss kunskap för att få sälja produkten. Företag som jobbar med den här typen av varumärken är oftast väldigt måna om att hålla ett bra pris så att deras återförsäljare kan lägga tid på kunden och på att fortbilda sig och personalen.

  1. Egna varumärken

Har du möjlighet att ha egna varumärken är det bäst. Då finns de bara hos dig och inga jämförelser i övrigt går att göra. För små företag kan det vara svårt att hitta leverantörer och få köpa i små mängder. Men det kan ändå vara värt ett försök.

  1. Service och köpråd

Se till så att du ger kunden den service som de förväntar sig. Det är i kundmötet som du kan göra skillnad. Är du expert på ditt område så se till att du bara rekommenderar saker som du vet att kunden behöver. Förtroende byggs under lång tid men raseras snabbt.

Om du har möjlighet se till att ha tid för försäljning. Du vill inte stressa ifrån mitt i en behandling för att försöka sälja något till en kund som står i butiken och vill handla. Då blir kunden som får behandlingen missnöjd och du har inte tid att ge kunden i butiken den service som krävs för att det ska bli bra.

  1. Möjlighet att ha bra marginaler

Många som driver mindre företag lägger sina priser väldigt lågt och tror att de ska vara billigast. Man måste ta betalt så det finns möjlighet att fortbilda personalen och ge marknadsmässiga löner. Om du kan ge din personal bra lön kommer du få bra personal och nöjd personal.

Vi ser att många specialister är rädda för att ta ordentligt betalt för sina produkter och tjänster. Det innebär att det saknas resurser för fortbildning och ordentligt med tid för kunderna. Finns ingen möjlighet att ge bra service och köpråd så minskar möjligheten att lyckas med butiksförsäljning.

Kort om Mediconline

Mediconline grundades 2007 med fokus på stödstrumpor och fotvårdsprodukter. Bolaget har aldrig haft fysisk butik utan fokuserat på e-handel till Norden. Affärsidén var att människor skulle kunna få tag på bra stödstrumpor till rimliga priser och få dem hemskickade samma dag. Därefter har produktsortimentet utvecklats och Mediconline är idag fokuserat på hälsa, välmående och skönhet.

Länk: mediconline.se

Kort om Podoshop Fothälsan

På Regeringsgatan 77 i Stockholm har det bedrivits sjukvård sedan 1937. Dagens Podoshop såg sitt ljus 2006 då man tog över driften i butiken. Då bedrevs redan medicinsk fotvård på plats och där tillverkades även specialsulor. Under våren 2022 tog Lotta över verksamheten och idag består personalen av tre personer som alla är diplomerade medicinska fotterapeuter.

Länk: http://www.podoshop.se/

Kort om Fotgrossisten.se

Fotgrossisten riktar sig exklusivt till fotvårdare och sjukvårdsbutiker med ett brett sortiment av sulor, avlastningar och strumpor.

Länk: www.fotgrossisten.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.