PM: Curaleaf, Canopy Rivers & Canopy Growth

Multi State Operatorn Curaleaf har gjort entré i delstaten Colorado, Canopy Rivers samriskbolag har fått en ny licens och Canopy Growth Corp har i samarbete med BioSteel lanserat CBD-produkter i USA. Dessa pressmeddelanden från cannabismarknaden kikar jag in i detta inlägg.

Curealeaf tar plats i Colorado

Curaleaf som är en MSO, multi state operator, i USA har expanderat till ännu en delstat. Bolaget är nu även aktiva i Colorado efter att man meddelat marknaden att man ämnar förvärva BlueKudu.

BlueKudu är ett företag i Clorado som arbetar med att ta fram premiumprodukter inom kategorin ätbara cannabisprodukter, såsom choklad eller gummibjörnar med cannabis i.

Bolaget grundades 2011 och har gott om erfarenhet och ett brett nätverk i delstaten. Produkterna görs även med Fair Trade-certifierade ingredienser och även om jag inte hört talas om bolaget tidigare så verkar det vara ett bra förvärv för Curaleaf.

Ätbara produkter lär ta en större och större del av kakan, marknaden, allteftersom då många inte vill röka cannabis för att det är skadligt för lungorna.

Joe Lusardi som är CEO hos Curaleaf gav sin syn på förvärvet i samband med att nyheten kablades ut:

”Colorado is the second largest cannabis market in the US, with sales surpassing $1.7 billion in 2019,””With over eight years of operating history, BlueKudu has developed a strong brand for customers seeking premium cannabis products in a diverse range of flavors and formulations. BlueKudu’s established production and distribution capabilities will allow Curaleaf to seamlessly enter the market and expand the Select brand presence in the state of Colorado.”

BlueKudus produkter säljs i över 200 butiker runtom i delstaten och vid en första anblick så verkar det vara ett bra förvärv för Curaleaf.

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen

Canopy Rivers samriskbolag får ny licens

Canopy Rivers äger 49% av samriskbolaget PharmHouse. Samriskbolaget är aktiva i den kanadensiska provinsen Ontario och man har precis fått sin licens från Health Canada så att man kan påbörja sitt odlande.

Planen är att omedelbart påbörja plantering och kultivering av cannabis i växthuset, delvis för att klara av leverensavtalen med TerrAscend och Canopy Growth Corporation.

Tony Abbas som är samriskbolagets General Manager hade bara positiva saker att säga om milstolpen som bolaget precis passerat:

”The receipt of our licence amendment represents a large milestone for PharmHouse,” ”This is a reflection of the hard work and dedication that our team has put in this past year and we are all very excited for this next chapter. Since the inception of PharmHouse, it has been our goal to bring innovation and consistency to greenhouse cannabis cultivation. With our full production capacity available to us and with the experience and market presence of our partners, we hope to change the industry concept of commercial cannabis production.”

Att få en licens ifrån Health Canada är oftast endast positivt och framförallt i sådana här fall då företaget suttit och väntat på att få komma igång med arbetet.

Canopy Growth Corp och BioSteel lanserar CBD–produkter

Jag har tidigare skrivit om att Canopy Growth corp förvärvat en majoritet i bolaget BioSteel som arbetar med att sälja sportprodukter med CBD. Nu har samarbetet tagit fart på riktigt då man har lanserat produkterna i USA.

Deras produkter kommer inledningsvis att lanseras och säljas i över 500 butiker runtom i USA.

En av grundarna till BioSteel som även delar på VD-positionen heter Michael Cammelleri och han sade följande i samband med nyheten:

“With the launch of BioSteel CBD for Sport, we’re delivering the benefits of our renowned sugar-free Sports Hydration Mix and other nutritional products while satisfying consumer demand for CBD as part of a healthy and active lifestyle,”

Tyvärr så är CBD-marknaden i USA väldigt mättad just nu och därmed tror jag inte att det här samarbetet blir något att direkt hurra över egentligen. Men visst, det är positivt att man får ut sina produkter och sitt namn på väldigt många håll i USA.

Förhoppningsvis så kan det bli ett riktigt bra samarbete på lång sikt men just nu med tanke på CBD-marknaden i USA så vet jag inte om det är något att bli direkt lyrisk över.

Källor / Läs Mer