Värdet på en oliv – American AirLines

Värdet på en oliv? Jag läste något väldigt intressant i veckan, nämligen om en oliv hos flygbolaget American Airlines. Hur viktig är en oliv? Hur mycket kostar en oliv och vad har det för påverkan om man tar bort oliven? Låter det som ett konstigt inlägg? Säkerligen, men det klarnar nog snart.

Robert Crandall hade en väldigt högt uppsatt position hos flygbolaget American Airlines och han fick en dag en intressant idé. Han funderade över vad som skulle hända om man tog bort en oliv ur varje sallad som serverades till passagerarna?

Han tänkte att ingen skulle märka något och när man räknade på det så insåg man att bolaget skulle spara runt 100 000 dollar per år. 100 000 dollar per år för att ta bort en enda oliv ur varje sallad. Man kan tänka sig att det vore ett genidrag, men i det långa loppet så var det nog starten för en stagnerande flygupplevelse.

Värdet på en oliv mäts i mer än bara pengar, för hur mycket kan man ta bort innan kunderna tröttnar?

Där och då så fick man upp ögonen för kreativa sätt att spara pengar på, något som hela industrin tog åt sig av helhjärtat.

En oliv hit och dit är inget som folk direkt lägger märke till, men ju fler saker man började skära ned på desto mer påverkar det ju kundernas upplevelse.

Robert Crandalls idé blev den första dominobrickan som ledde till att vi idag har flygbolag som RyanAir och Norwegian vars enda syfte är att spara ned på kostnaderna. Den förstnämnda utav dessa två är notorisk för detta, bland annat så tog man bort toaletter på sina plan för att få in ännu fler säten.

spacer

Värdet på en oliv

Jag tycker att det hela är väldigt intressant på flera sätt och vis. Hur mycket kan man ta bort eller försämra innan kunderna helt enkelt väljer andra bolag eller aktörer? Sparar man in alldeles för mycket så försvinner även inkomsterna och då står man där med skägget i brevlådan.

Det finns gott om liknande historier som denna och värdet på oliven varierar beroende på var man läser om det. Men en sak är säker och det är att framförallt flygbolagen verkligen lärt sig att man kan ta bort en hel del av sakerna som tidigare verkade självklara.

United Airlines till exempel sägs ha sparat runt 80 000 dollar per år bara genom att ta bort paraplyn ur sina drinkar på planen. Det hela blir lite som att spela jenga. Ta bort så många du kan, men tar du bort för mycket eller på fel plats så rasar alltihopa ner.

Har du märkt av liknande saker hos andra bolag som till exempel ICA? Kommentera gärna och berätta!

Källa: Milestomemories.com

Tack för att du läste inlägget ”Värdet på en oliv”, Läs Fler Här!

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.