CBD-Marknaden i USA är mättad

Charlottes Web är ett välkänt bolag som säljer CBD-produkter, trots att man varit med länge och har ett känt varumärke så har aktiekursen dalat och man är nästan på IPO-nivåer. Bolagets utveckling är ett bra exempel på att CBD-marknaden i USA är mättad.

Beräkningarna på hur stor CBD-marknaden i USA redan är och kommer att bli visar på riktigt stora siffror. Det i sin tur kan få en att tänka att bolag som är aktiva inom den marknaden borde gå riktigt starkt, men så har det inte riktigt blivit.

Anledningen till att CBD-bolagen inte går särskilt bra är helt enkelt för att marknaden har så enormt många aktörer. De stora bolagen är dessutom måna om att följa riktlinjerna från FDA, Food and Drug Administration, medan mindre aktörer helt enkelt struntar i det.

På grund av bristande reglering och uppföljning så kan vissa bolag lova guld och gröna skogar medan andra, såsom CWEB, håller sig till mer realistiska löften om produktens kapacitet Är man då en oinsatt kund så väljer man nog hellre produkten som lovar mirakel än en som är mer down to earth i sin beskrivning.

Vi har också kunnat se att det har skapats enormt många MLM-aktörer som säljer just CBD. Det är alltså inte bara i butikerna som bolagen konkurrerar utan även på sociala media.

Jag själv har fått väldigt många inbjudningar till MLM-aktörer inom CBD-marknaden och kikar man i USA så är det mångt mycket värre. Marknaden är alltså helt översvämmad med produkter och bolag, vilket i sin tur betyder att försäljningen minskar på grund av den enorma konkurrensen,

spacer cannabis cannabismarknad cannabisektor medicinskcannabis marijuana medicinskmarijuana marijuanasektorn marijuanamarknad

CBD-Marknaden i USA

Kikar man på kursen för just bolaget Charlottes Web så syns trenden tydligt. Eftersom att försäljningen inte går som planerat, delvis eller mestadels på grund av den hårda konkurrensen på marknaden så dalar kursen allt mer och mer.

CBD-Marknaden i USA är mättad

Bild från Avanza.

FDA behöver agera hårdare mot oseriösa aktörer på CBD-marknaden i USA och det vore förmodligen inte en dum idé att licensiera eller på något annat sätt hårdare reglera aktörerna på marknaden.

Med så enormt många bolag som vill sälja sina produkter på samma marknad så blir det helt enkelt trafikstockning. För större bolag med många anställda och stora löpande kostnader så märks det av tydligt.

Bara för några dagar sedan så läste jag om att Martha Stewart, känd för bland annat sina matlagningsprogram, ska lansera CBD-produkter. Ännu en kändis med ännu ett nytt varumärke med ännu mer CBD-produkter.

Enligt siffror från Statista så växer CBD-marknaden i USA väldigt fort och den väntas att fortsätta växa:

Marknaden väntas alltså ha dubblat i storlek fram till och med i år jämfört med år 2018. Det återstår att se om den växer i den uppskattade takten. På något sätt känns det nästan som om att CBD-marknaden är i sin egna lilla bubbla. Och när den spricker lär en hel del bolag och aktörer försvinna, om det nu sker.

Det här är bra att veta om utifall att man äger eller funderar över att investera i just amerikanska CBD-bolag. Den enorma konkurrensen i USA har lett till en mättad marknad där stora aktörer har svårt att leverera resultat.

Förhoppningsvis så kommer det hårdare regler och riktlinjer från FDA framöver, så att oseriösa aktörer stängs ner.

Tack för att du läste inlägget ”CBD-Marknaden i USA”!

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen

Källor / Läs Mer

2 thoughts on “CBD-Marknaden i USA är mättad

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.