Pressmeddelanden från cannabissektorn

I dagens inlägg med pressmeddelanden från cannabissektorn så blir det mycket fokus på USA. Bland annat så kan NFL komma att sänka straffen för att bruka cannabis, Chicago kan komma att öppna nya apotek och det trycks på för att cannabisföretagare skall skyddas i systemet.

Nio nya dispensaries i Chicago

Delstaten Illinois i USA legaliserade cannabis i början på detta år och man har haft en bra inledning som jag skrivit om tidigare.

Nu finns det en chans att stadens cannabisapotek, dispensaries, kan nästan dubblas i antal, efter ett möte med Chicago Zoning Board of Appeals för att lösa regulatoriska hinder.

Bland andra så kommer cannabisbolaget Cresco Labs att ansöka om att få öppna två nya dispensaries i staden. De 11 stycken cannabisapoteken som redan finns sålde innan legaliseringen medicinsk marijuana.

Vid legaliseringen så fick de automatiskt godkännande att börja sälja cannabis för rekreationellt bruk.

Det vore riktigt härligt för bolagen såväl som för stadens invånare om mötet går bra så att man kan öppna flera cannabisapotek i Chicago.

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen

NFL sänker straffen för marijuanabruk?

Spelarnas förbund i NFL ska inom kort samlas för att rösta om ett förslag som kraftigt kommer att sänka straffen för spelare som brukar cannabis. Förslaget som skall röstas om kommer även att förkorta perioden då spelarna kan komma att testas för droger.

I dagsläget så är det under en tidsperiod på fyra månader som spelarna kan testas för olika droger och preparat, det fönstret väntas alltså sänkas till bara två veckor.

Straffen kommer som sagt också att sänkas och då framförallt för cannabis. NFL har inte agerat lika snabbt som andra idrottsligor i landet. Till exempel så har MLB, Major League Baseball, tagit bort cannabis helt och hållet från otillåtna substanser sedan i december.

För NFL så går det inte riktigt lika fort men spelaren Tom Brady har sagt att det förmodligen bara är en tidsfråga innan reformer sker inom ligan.

Jerry Jones som är ägare av Dallas Cowboys menar också att det lär ske inom kort:

“I think you should expect and will expect an adjustment of the contemporary way or the present way that marijuana is being thought about,”

Det är glädjande att se att spelare och förbund står upp för sina rättigheter och förhoppningsvis så får vi se fler liknande pressmeddelanden från cannabissektorn inom en snar framtid.

ABA House of Delegates vill skydda cannabisföretagen

I måndags så röstades två förslag igenom vid ett möte för ABA House of Delegates. Förslagen handlar om att trycka på för att få fram federala lagar som skyddar jurister och banker från kriminella åtal för att de arbetat med cannabisföretag.

Eftersom att cannabis är lagligt i flera delstater men fortfarande olagligt på federal nivå så sätter det käppar i hjulen på flera håll och kanter i landet.

ABA kommer nu att lobba mot kongressen för att de ska ta tag i saken och justera de federala lagarna. Det är inte bara cannabisföretagen som hamnar i kläm i USA:s byråkrati just nu utan även jurister och banker.

I en av rapporterna som föranledde förslagen så kan man utläsa:

“Many lawyers believe, as an ethical matter, that they should not engage in conduct that violates a criminal law, even if the chance of prosecution is slim, perhaps even vanishingly small,”

Adrian Snead var med och skrev förslagen och han menar att det är ett enkelt förslag med syftet att få den federala regeringen att agera:

“It simply urges Congress to take action in the form of the SAFE Banking Act or similar legislation that would make clear that federal depository institutions can take money from legitimate cannabis industries in states that have chosen to legalize the substance without fear of federal prosecution.”

Mer press på den federala regeringen i USA är bra och det lär behövas ännu mer för att något skall ske. Med tanke på det stundande presidentvalet i USA så kan cannabis komma att bli en het fråga, vilket förhoppningsvis sätter än mer press på styrande organ i landet.

Tack för att du läste inlägget ”Pressmeddelanden från cannabissektorn”!

Källor / Läs Mer

1 thoughts on “Pressmeddelanden från cannabissektorn