Pressmeddelanden från Aurora, CannTrust och Aphria

Nyheterna flödar in dag efter dag. I det här inlägget skriver jag om tre pressmeddelanden som släppts på morgonen idag. Dessa pressmeddelanden kommer från bolagen Aurora Cannabis, CannTrust och Aphria. Samtliga bolag är aktiva inom sektorn för medicinsk marijuana.

Aphria ska släppa kvartalsrapport

Aphria har annonserat datumet då deras nästa kvartalsrapport ska släppas publikt. Det är rapporten för tredje kvartalet som slutade 28:e februari 2019. Den finansiella rapporten kommer att släppas den 15:e april innan marknaden öppnar.

I samband med att siffrorna släpps till allmänheten så kommer man att hålla ett konferenstelefonsamtal som börjar klockan 9 på morgonen i deras tidszon ET. Man kan lyssna in genom att ringa (647) 427-7450 och ange koden 9475768.

Man kommer också att kunna lyssna in på det redan färdiga samtalet cirka två timmar efter att det avslutas fram tills 15:e maj genom att ringa (855) 859-2056 och ange koden 9475768.

Justin Trudeau och COF Om Legaliseringen

Aurora inför pinkoder för sina produkter

Aurora Cannabis har bestämt sig för och annonserat att man kommer att ge pinkoder, product information numbers, till 78 av sina produkter inom medicinsk cannabis. Detta gör man för att enklare kunna spåra och hantera produkterna, Det blir också lättare för patienter att ansöka om försäkringsbidrag för medicinen tack vare dessa koder.

Bland produkterna så finns bland annat torkad cannabis, kapslar med medicinsk cannabis, krämer, oljor med mera.

Terry Booth som är VD för Aurora Cannabis sade följande om pressmeddelandet:

”This is great news for insurance companies, employers and most importantly our patients,” ”Introducing PINs for medical cannabis products will make the claims process more seamless, enabling insurance companies to add these products to their formularies while providing patients and employers with a simplified process to complete claims. It’s another step toward enhancing patient access, something Aurora cares deeply about.”

www.ihallandeinvest.se spacer

CannTrust släpper sin årsrapport

CannTrust har släppt sin årsrapport för det senaste avslutade räkenskapsåret. Peter Aceto som är CEO för CannTrust var väldigt nöjd med utvecklingen och sade bland annat:

”The CannTrust team has delivered remarkable growth in the fourth quarter of 2018. We achieved record sales volume, record revenue and our medical patient count continues to increase, reflecting the quality of our products and customer service,”

Han förväntar sig att deras intäkter kommer att fortsätta öka under 2019. Utöver det så sade han även:

”We expect the trajectory of revenue growth to continue in 2019 as we bring additional capacity online through our Phase 2 expansion, realize the potential of investments we have made into training and crop yield optimization, implement targeted price increases and distribute our products to more and more consumers.

Additionally, CannTrust expects to take bold action to achieve leadership in growing cannabis outdoors. We have entered into Letters of Intent to secure approximately 200 acres of land, which we estimate will add an additional 100,000kg to 200,000kg of production in 2020, subject to regulatory approvals. In combination with our Phase 3 expansion, we estimate our annual production capacity target to be between 200,000kg and 300,000kg.

We also plan to become an early-mover in vaporization products and develop further partnerships to bring innovative products to market. These initiatives are the result of thoughtful and calculated work the Company has performed in assessing its growth strategy. This is truly a very exciting time for CannTrust,”

Det låter väldigt lovande och aktieägarna bör bli glada över deras utveckling. Ett par höjdpunkter i rapporten var bland annat:

• Intäkterna ökar med 132% till 16.2 miljoner dollar
  • Aktiva patienter ökade till 58 000 från 37 000, en ökning med 57%
  • Priset per gram sänktes från 5,16 dollar till 2.94 dollar
  • Man sålde 3407 kg torkad cannabis i fjärde kvartalet jämfört med 758 kg samma kvartal förra året
  • CannTrust itsågs till ”Top Licensed Producer of the year” i 2018:s Canadian Cannabis Awards
  • Bolaget köpte 19.4 tunnland mark där man ska utöka produktionen till totalt 100 000 kg per år

Har du läst mitt inlägg: Kom igång med ditt pensionssparande?